Det är viktigt att du som bostadsrättshavare har en hemförsäkring som gäller bostadsrätt, samt att du har brandvarnare i din lägenhet.
I föreningens stadgar kan du läsa om vilket ansvar som ligger på bostadsrättshavaren och vilket ansvar som ligger på föreningen. 
Vanligaste frågorna och svaren kommer här: 

Bostadsrättshavaren ansvarar för:

 

  • sanitetsporslin.
  • fuktisolerande skikt i badrum och våtrum, samt att underhålla och reparera ytskikt på rummens väggar, golv och tak.
  • vattenledningar, avstängningsventiler och i förekommande fall anslutningskopplingar på vattenledning till tvätt-/diskmaskin och liknande inredning.
  • ledningar för avlopp och vatten till de delar de är synliga i lägenheten och betjänar endast denna lägenhet.
  • blandare, duschmunstycke med mera, inklusive packning, avstängningsventiler och anslutningskopplingar på vattenledning.
  • rensning av golvbrunn och vattenlås.
  • elburen golvvärme och handdukstork, om detta finns i lägenheten.
  • Som bostadsrättshavaren ansvarar du även för
  • köksfläkt, kolfilterfläkt, spiskåpa, ventilationsdon och ventilationsfläkt om de inte är en del av husets ventilationssystem.

    När det gäller din fläkt finns två alternativ:
  1. En spjällkåpa eller,
  2. En kolfilterfläkt som inte kopplas till husets övriga ventilation, utan har en inbyggd motor för att cirkulera luften. Den behöver inte anslutas till en frånluftskanal och kan därför placeras var som helst över spisen. Väljer du kolfilter måste du också ha ett injusterbart don till frånluften. Det är inte acceptabelt att montera en fläkt med inbyggd motor eller en så kallad alliancefläkt.
  • underhåll och reparation av ytskikt på rummens väggar, golv och tak.
  • icke-bärande innerväggar.
  • målning av radiatorer och värmeledningar. OBS! Demontering av radiatorer får inte göras utan att samråda med föreningens förvaltare.
  • glas i fönster och dörrar, spröjs på fönster, och i förekommande fall, isolerglaskassett.
  • beslag, handtag, gångjärn, tätningslister och målning av fönster och fönsterdörr. OBS! Föreningen ansvarar för målning av utifrån synliga delar av fönster/fönsterdörr.
  • insidan av lägenhetens ytterdörr och beslag, handtag, gångjärn, tätningslister, brevinkast, lås och nycklar. OBS! Det finns inga reservnycklar till våra lägenheter hos förvaltaren.
  • Det är inte tillåtet att sätta upp ex antenner, paraboler och liknande installationer på husfasaden.

Föreningen ansvarar för:

  • rökgångar och ventilationskanaler, inkluderat hela ventilationssystemet inklusive ventilationsdon, samt även för spiskåpa/köksfläkt som utgör del av husets ventilation.
  • stamledningar för vatten och avlopp.
  • ledningar för vatten och avlopp som finns i golv, tak, bärande väggar eller lägenhetsavskiljande väggar, om föreningen försett lägenheten med detta.
  • glas i fönster och dörrar, spröjs på fönster, och i förekommande fall, isolerglaskassett.
  • beslag, handtag, gångjärn, tätningslister och målning av fönster och fönsterdörr. OBS! Föreningen ansvarar för målning av utifrån synliga delar av fönster/fönsterdörr.
  • insidan av lägenhetens ytterdörr och beslag, handtag, gångjärn, tätningslister, brevinkast, lås och nycklar. OBS! Det finns inga reservnycklar till våra lägenheter hos förvaltaren.
  • underhåll och reparation av ytskikt på rummens väggar, golv och tak.
  • icke-bärande innerväggar.
  • målning av radiatorer och värmeledningar.

Det är inte tillåtet att sätta upp ex antenner, paraboler och liknande installationer på husfasaden. 

 

Mattor och sängkläder får inte piskas eller skakas på balkongen, loftgångar eller från fönstren. Om du hänger tvätt på balkongen är det viktigt att det inte verkar störande. Balkonglåda ska hängas på balkongens insida. Var noga med att se till att vatten inte rinner ner på grannens balkong. 

Vi får av brandsäkerhetsskäl inte grilla på balkongen med kolgrill. Elgill eller gasolgrill kan gå bra så länge du inte stör dina grannar. 

 

Undvik att mata fåglarna från balkongen, loftgången eller fönstret – det kan locka råttor till våra hus.

 

Att anlita en hantverkare

Vi vill ju alla få fint hemma och ibland måste vi ta hjälp av proffs för det vi inte klarar av, vill eller orkar göra själva. Men även om du anlitat en riktigt duktig hantverkare är det inte säkert att det blir som du tänkt dig – fel färg, sprickor i kakel, läckande rör, saker som hamnat fel, arbeten som drar ut på tiden, kostnader som skjuter i höjden – listan kan göras hur lång som helst.

Det finns många hantverkare i telefonkatalogen och i tidningarnas annonser, men det är svårt att hitta rätt. Sträva alltid efter att anlita auktoriserade hantverkare. Kontakta respektive branschorganisation för tips, eller läs Råd & Röns svarta lista för att sortera bort mindre seriösa företag.

Om arbetet som ska utföras i din lägenhet kommer medföra buller – informera grannarna i förväg, till exempel genom att sätta upp en lapp i hissen, där du skriver hur länge arbetet kommer pågå.

Det är svårt att få rätt i en tvist mot en hantverkare. Därför är det viktigt att upprätta ett tydligt skriftligt uppdragsavtal där allt viktigt finns med, som:

  • vad som ska göras (så detaljerat som möjligt, helst med någon form av ritning och/eller lista)
  • hur det ska göras (så detaljerat som möjligt: vilka material, vilka färger m.m.)
  • vad det ska kosta (begär offert med ett högsta pris, gärna specificerat vad som kostar vad)
  • när det ska vara klart (slutdatum).

När arbetet väl är klart bör du följa upp det skriftliga uppdragsavtalet tillsammans med hantverkaren. Är du nöjd, betala fakturan och begär kvitto. Är du inte nöjd, se till så att fel och brister åtgärdas innan du betalar. Skulle problem uppstå senare har du ditt kvitto som garanti på jobbet. Om du och hantverkaren inte kan enas om det utförda arbetet bör du anlita en auktoriserad besiktningsman för att få ett opartiskt utlåtande. Detta är dock inte gratis.

Om du skulle hamna i en tvist med en hantverkare kan du kontakta kommunala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för hjälp.

När arbetet väl är klart bör du följa upp det skriftliga uppdragsavtalet tillsammans med hantverkaren. Är du nöjd, betala fakturan och begär kvitto. Är du inte nöjd, se till så att fel och brister åtgärdas innan du betalar. Skulle problem uppstå senare har du ditt kvitto som garanti på jobbet.

Märker du att något är galet under arbetets gång bör du ta upp det direkt med hantverkaren.

 

Renovering av kök eller badrum
När du ska renovera kök eller badrum finns vissa krav du måste följa. Kontakta gärna fastighetsförvaltaren innan du påbörjar renoveringen: via telefon (031-14 73 74) eller e-post (). Det går också bra att besöka expeditionen (Gröna gatan 41/Karl Johansgatan 100) under expeditionstiderna.

När det gäller väsentliga förändringar, ska du ha styrelsens medgivande. I stadgarna kan du läsa om vad som räknas som väsentlig förändring.